Istoric literar, poet, muzicolog, memorialist şi epistolograf, Ion Bârsan (n. 1932) s-a impus în cultura română ca unul dintre cei mai temeinici cunoscători şi exegeţi ai operei lui Dimitrie Cuclin.
Mai bine de o jumătate de secol a cercetat, a comentat şi a restituit cu acribie opere, corespondenţă şi alte texte aparţinând unuia dintre interesanţii creatori de şcoală muzicală din România interbelică.
Procedând asemenea lui Gustave Lanson, pe care l-a avut permanent ca model, profesorul Ion Bârsan a întreprins investigaţii exhaustive în arhive şi biblioteci din ţară şi străinătate spre a găsi documente şi mărturii privitoare la itinerariul spiritual şi creator al lui Dimitrie Cuclin.
Studierea cu minuţiozitate a operei sale muzicologice, filosofice şi literare a contribuit la recuperarea şi reabilitarea unui creator de anvergură aflat în imediata apropiere a lui B.P. Hasdeu şi Constantin Stere, spirite afine, provenite din acelaşi perimetru spiritual.
Cartea lui Ion Bârsan, Convorbiri cu Dimitrie Cuclin – filosof, muzician, scriitor1, propune o fascinantă incursiune în universul operei şi al biografiei lui Dimitrie Cuclin, personalitate greu clasabilă a culturii naţionale.
Receptarea critică a acestei cărţi, singulare în peisajul literar românesc contemporan, a fost unanim favorabilă. Revelatoare sunt opiniile, sugestiile şi observaţiile lui Eugen Simion, Alexandru Balaci, Zoe Dumitrescu- Buşulenga, George Sbârcea şi Dan Grigorescu.
Restituirea sonetelor2 lui Dimitrie Cuclin, însoţite de note de istorie literară şi culturală şi într-o aleasă ţinută filologică, se datorează pasionatului cercetător Ion Bârsan.
În răstimp de peste o jumătate de secol, Ion Bârsan a scris şi publicat în presa literară, culturală şi politică un însemnat număr de articole, studii, contribuţii şi note privitoare la opera şi destinul lui Dimitrie