Anual, în România se achiziționează online aproximativ 200.000 de bilete de avion. Viitorul arată creștere, consolidare și competiție puternică, în condițiile în care Expedia, curând, „va vorbi“ românește.
Www… tastezi numele portalului, introduci datele zborului, completezi cu detaliile personale, inclusiv cele ale cardului, și ți-ai luat biletul de avion. Simplu, nu-i așa? Am putea concluziona acest lucru dacă privim creșterea înregistrată în ultimii ani de segmentul online al vânzărilor de bilete de avion, ani care, întâmplător, au coincis și cu cei de criză economică. Pentru România, cifrele oficiale arată o valoare de 500 de milioane de euro în 2012 din comercializarea biletelor de avion, din care aproximativ 10% sunt cumpărate online.
În a doua jumătate a deceniului trecut, aceste bilete online reprezentau 2%-3% din vânzările totale, ajungându-se la 8% în 2008, an de boom economic. Pentru 2012, estimările arată un procentaj de 10% din total. Și încă e loc de dezvoltare. „Segmentul online înregistrează creșteri mai bune decât cel offline. Noi avem ca obiectiv, în 2012, o creștere de 20%, cu toate că primele luni ale acestui an ne-au arătat că putem crește și cu 30%“, spune Remus Vișan, CEO Paravion.ro, liderul pieței, cu peste 80.000 de rezervări efectuate în 2011.
Cine vine, cine pleacă, ce se schimbă
Portalurile specializate în comercializarea biletelor de avion online reprezintă o piață de aproximativ 50 de milioane de euro. Deși sunt între 30 și 40 de astfel de magazine, doar cinci jucători au notorietate și vânzări ce merită luate în calcul. Lista se reduce la trei când vine vorba de companii care au avut, încă de la început, drept core-business comercializarea biletelor online. Sunt șanse de fuziuni sau achiziții pentru o consolidare mai puternică a pieței? „Se încearcă alte tranzacții pentru că fiecare vrea să se vândă. Nu m-aș