În timp ce criza redesenează tiparele businessurilor ce oferă vestimentaţie „de-a gata“, câştigă teren un concept de comerţ foarte la modă în anii ’60 - croitoria de comandă.
Un nume nou-nouţ vrea să-şi croiască, la propriu, un loc printre afacerile care lucrează haine pe măsură: Sarto. „Vindem «made-to-measure» accesibil“, defineşte Alex Moise conceptul afacerii pe care a pornit-o împreună cu prietenul lui, Alex Drăgan.
Altfel spus, Sarto atacă o nișă de piață unde nu e încă mare înghesuială, şi anume vestimentaţia lucrată la comandă, care se încadrează în segmentul mediu de preț. „Suntem exact la graniţa dintre produsul de retail de calitate şi produsul bespoke“, e mai explicit Drăgan. Pentru clarificarea limbajului, se impune precizarea că, în general, un costum la comandă poate fi „made to measure“ - adică croiul standard este modificat după măsurile clientului, aşa cum lucrează şi Sarto, sau „bespoke“ - ceea ce presupune crearea unui tipar tăiat la milimetru pe măsurile și după specificațiile cerute de client, care să fie croit integral de mână.
De altfel, pe segmentul de lux şi premium, interesul pe piaţa românească pentru hainele la comandă este verificat deja de branduri sonore, precum belgienii de la Scabal şi italienii de la Ermenegildo Zegna, cărora li se adaugă şi românii de la Zenonni, „Tudor. Personal Tailor“ sau „Alexandru Ciucu“. Ca să vă faceţi o idee, pentru că este făcut în sistem de producție semiindustrială, la Casa Frumoasă, de exemplu, costumul „made to measure“ are un preț minim de circa 1.500 de euro, pe când un costum „bespoke“ costă de la 3.000 euro în sus.
„Nu ne ducem spre lux. Noi vindem un costum decent ca preţ, între 400 și 650 de euro. E o alternativă la retailul clasic, dacă vreţi“, subliniază Moise. Ca să ilustreze şi mai bine modelul lor de business, cei doi tineri antreprenori (26 de ani) sunt pe ultima