Romanii cred despre ei insisi ca sunt civilizati, disciplinati si deschisi spre schimbare, dar in realitate sunt cu un picior si jumatate in trecut si foarte putin orientati spre viitor, arata un studiu al Result Development. Vezi cum pot fi transpuse datele noastre culturale in mediul de afaceri.
Romanii au mai nou o cultura a inteligentei, pe care o pun inaintea multor altor caracteristici culturale, care cu cativa ani in urma erau primele pe lista, precum harnicia sau ospitalitatea.
"E firesc si normal sa ne credem mai buni decat ceilalti, dar nu si mai inteligenti", spune Dorin Bodea, autorul studiului.
Supraevaluarea creste acum o data cu studiile si cu varsta, arata studiul, ceea ce pare paradoxal, pentru ca in general tinerii se cred "mai mari si mai tari" decat sunt. Economistii sunt pe primul loc in ceea ce priveste supraaprecierea propriilor calitati.
8 din 10 romani vor sa fie sefi
Faptul ca un numar atat de mare de persoane isi doresc sa fie sefi arata o nemultumire profunda fata de modul actual de organizare a lucrurilor, considera Dorin Bodea.
De asemenea, studiul mai arata ca romanii sunt foarte aplecati catre barfe, scenarii si jocuri politice, ceea ce are o foarte mare relevanta pentru mediul organizational: Orice manager trebuie sa se implice in zona informala, pentru a creste eficienta business-ului, spune specialistul Result Development. Succesul acestei metode de lucru s-a dovedit si in Germania, unde aplecarea angajatilor spre dimensiunea informala e chiar mai pregnanta decat la noi, a mentionat acesta.
In urma focus grupurilor realizate pentru acest studiu a reiesit ca sefia nu este asociata cu responsabilitatea rezultatului, ci doar cu puterea si controlul asupra lucrurilor. La fel se intampla si interpretarea libertatii, care nu este asociata cu responsabilitatea,