Comisia Europeană a publicat astăzi orientări care avertizează că, potrivit legislației din UE, taxele de drum trebuie să nu fie discriminatorii pentru șoferii din străinătate. Orientările sunt menite să vină în ajutor statelor membre care analizează posibilitatea introducerii unor sisteme tarifare noi pentru autoturismele private.
Șapte state membre – Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Ungaria, România, Slovacia și Slovenia – utilizează sisteme cu tarifare în funcție de timp, de tip vinietă, pentru autoturismele private. Belgia se pregătește să introducă un astfel de sistem. Țările de Jos și Danemarca au luat în discuție introducerea unor taxe de drum, inclusiv pentru autoturismele private.
Directiva „Eurovinieta” a UE stabilește o listă transparentă a costurilor care pot face obiectul unor tarife pentru vehiculele grele de marfă, precum costul infrastructurii și externalități cum ar fi poluarea atmosferică și zgomotul. În cazul autoturismelor private, astfel de norme nu există. Cu toate acestea, se aplică dispozițiile de bază din tratat care interzic orice discriminare pe criterii de naționalitate.
De-a lungul anilor, taxele de drum pentru autoturisme private au dat naștere la numeroase plângeri adresate Comisiei, iar o parte dintre aceste taxe au fost declarate neconforme cu normele UE. În 1996, Austria a fost nevoită să își modifice planurile privind un sistem de viniete după ce Comisia Europeană a stabilit că oferirea exclusiv de permise anuale ar fi inechitabilă față de conducătorii auto din străinătate. În 2008, Comisia a lansat o acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor împotriva Sloveniei, deoarece aceasta oferea numai viniete pentru o perioadă de jumătate de an. Drept urmare, autoritățile au introdus permise săptămânale.
Vicepreședintele Siim Kallas a declarat: „A nu fi discriminat este un drept fundamental confor