Unul dintre cele mai consistente momente ale editiei cu numarul patru a Festivalului de teatru studentesc ContemporanIS a fost sustinerea a doua reprezentatii cu spectacolul Gianinei Carbunariu, X mm din Y km. Realizat anul trecut la colectivA Cluj, printr-un proiect finantat de AFCN, montarea continua programul estetic al tinerei noastre regizoare. Un program, unul dintre cele mai coerente si mai bine agregate de la categoria ei de virsta, un teatru altfel decit cel facut in establishment-ul autohton, cuprinzind si citeva montari realizate in strainatate. In Germania, de pilda, la Munchen Kammerspiele, unde a montat Sold out. Coerenta si buna agregare provin din talentul regizoarei, desigur, dar si din tenacitatea cu care isi urmareste tintele artistice, ranforsata de o creativitate prolifica. Cum face de obicei, creatoarea isi concentreaza atentia asupra unui subiect fierbinte social, documentindu-l impreuna cu intreaga echipa de realizatori. Acum e tema colaborationismului cu politia politica comunista, problema nerezolvata inca, la 22 de ani de la eliberare, si avind foarte putine sanse de limpezire. A pornit de la un caz concret, celebru, acela al lui Dorin Tudoran. Scriitorul ceruse sa plece din tara, ii scrisese o scrisoare si lui Ceausescu, avea domiciliul fortat si, neprimind pasaport, intrase in greva foamei. 11 pagini dintr-o transcriere din dosarul de urmarit al lui Tudoran, publicate in cartea lui, Eu, fiul lor, devin textul acestei puneri in scena care propune o forma noua de teatralitate. Prin aceste formule de documentare a realitatii, foarte in voga in Europa, arta isi schimba raporturile cu realitatea pe care o reflecta. Nu o mai reda filtrat prin canonul frumosului, ci o transpune literalmente in scena: realizatorii cerceteaza realul, identifica partea de teatralitate, o decupeaza cu mijloace scenice si o prezinta publicului cu maxima verosimilitat