Pretul ridicat al combustibilului, conditiile in care se desfasoara transportul public, aglomeratia din trafic si, nu in ultimul rand, preocuparile pentru mediu sunt argumente puternice in favoarea identificarii unor alternative de calatorie mai eficiente.
"Carpooling-ul" sau partajarea masinii a fost practicat in SUA inca din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, aici fiind infiintate chiar benzi speciale de autostrada destinate masinilor cu mai mult de un pasager. Metoda a fost preluata cu succes in multe state europene si nu numai.
Cum functioneaza? Practic, detii o masina si mergi zilnic pe o anumita ruta, ai locuri libere in masina si esti dispus sa le cedezi altor soferi care au acelasi drum, prin alternarea sofatului. Avantajele sunt evidente: mai putine masini in trafic, iar, pe termen lung, costuri mai mici. Desigur, carpooling-ul se poate materializa in diverse forme, adaptate situatiilor specifice.
In Romania, ideea a fost promovata, incepand cu 2009, prin lansarea site-ului cumasina.net, unde persoanele interesate pot participa ca soferi sau ca pasageri, prin postarea unui anunt cu ruta si conditiile dorite, sau pot raspunde anunturilor deja postate.
In prezent, site-ul centralizeaza peste 1.500 de anunturi de transport in Bucuresti si alte orase din tara, pentru rute locale, nationale sau internationale. Sectiuni speciale sunt dedicate transportului spre concerte, la aeroport sau la mare. Majoritatea anunturilor vizeaza rute nationale ocazionale.
Romanilor nu le place sa imparta masina
Romanii raman, insa, reticenti fata de ideea de a merge la serviciu cu masina altcuiva, majoritatea anunturilor pe rute zilnice locale neprimind niciun raspuns.
Unul dintre cele mai recente anunturi a fost publicat de domnul Marian Vulpe, in aprilie 2012. Domnul Vulpe cauta pasageri din