Reţeaua de socializare Facebook se cotează astăzi pe bursa americană NASDAQ, investitorii din SUA şi din întreaga lume aşteptând cu sufletul la gură să vadă la ce preţ îşi va vinde compania acţiunile şi la cât va fi evaluată aceasta.
Listarea Facebook este probabil cea mai aşteptată tranzacţie din ultimii ani şi are toate ingredientele pentru a deveni cea mai spectaculoasă ofertă din istoria burselor.
Interesul din partea investitorilor pentru acţiunile Facebook este foarte mare, fapt care a determinat compania să majoreze intervalul de preţ al ofertei, dar şi numărul total de acţiuni vândute în ofertă.
Astfel, dacă toate acţiunile vor fi vândute la preţul maxim de 38 de dolari, valoarea ofertei s-ar putea ridica la 16 mld. dolari şi ar evalua compania la peste 104 mld. dolari, ceea ce ar face ca Facebook să devină cea mai mare companie listată vreodată pe bursa americană.
Când s-a listat Google, în august 2004, compania era evaluată la 23,1 mld. dolari.
Cu peste 900 de milioane de utilizatori activi în întreaga lume, Facebook a reuşit să aprindă imaginaţia investitorilor care sunt dispuşi să ofere un preţ de 26 de ori mai mare decât veniturile companiei din ultimele patru trimestre şi de peste 100 de ori mai mare decât profiturile din aceeaşi perioadă.
Spre comparaţie, oferta Google din 2004 a ridicat de pe bursă 1,67 miliarde de dolari, iar multiplii de evaluare erau de peste două ori mai mici. La 104 miliarde de dolari, Facebook ar valora cât PepsiCo, o companie cu afaceri de 66,5 miliarde de dolari şi profit de 6,4 miliarde de dolari în 2011, sau cât compania minieră BHP Billiton, care a avut anul trecut afaceri de 71,7 miliarde de dolari şi un profit net de 23,6 miliarde de dolari.
Care au fost veniturile Facebook în 2011? 3,7 miliarde de dolari.
Profitul? Un miliard de dolari.
Şi totuşi investit