Produsele achizitionate de consumatori beneficiaza de o garantie legala, insa unii comercianti se folosesc de aceasta garantie in mesajele lor publicitare pentru a-si promova si creste vanzarile. Dar cat de corecte sunt aceste practici?
“Cautand sa identifice cele mai bune modalitati de a ajunge la consumatori si de a-si promova si spori vanzarile, unii comercianti includ in mesajele lor publicitare diferite beneficii privind garantia produselor, cum ar fi garantia gratuita sau garantia acordata pe o durata nedeterminata”, a spus Silvia Axinescu (foto), senior associate in cadrul firmei de avocatura Reff si Asociatii.
Ea a adaugat ca astfel de mentiuni privind garantia acordata consumatorului, cu precadere in cazul garantiei conventionale, trebuie realizata cu prudenta, pentru a evita pericolul calificarii acestei practici ca fiind incorecta.
Garantia legala versus garantia conventionala
Conform legii, orice produs achizitionat de consumatori beneficiaza de o garantie legala, fiind obligatia comerciantului sa livreze produse care sunt in conformitate cu contractul de vanzare-cumparare. Garantia se traduce prin obligatia comerciantului de a repara sau de a inlocui produsul cumparat sau, dupa caz, de a restitui pretul platit de consumator in cazul unui produs neconform.
Totodata, Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate (“Legea 449/2003”) permite comerciantului sa stabileasca o garantie conventionala care odata oferita de vanzator, trebuie respectata.
“De obicei, prin garantia conventionala se acorda consumatorului beneficii suplimentare celor oferite in baza legii. Spre exemplu, in conditiile in care termenul de garantie legala este de 2 ani, comerciantii pot oferi o garantie pentru perioade mai mari. Un alt exemplu ar fi dreptul consumatorilor de a inlocui produsul