Pentru a identifica cele mai bune modalități de a ajunge la consumatori și de a-și promova și crește vânzările, unii comercianți includ în mesajele lor publicitare diferite beneficii privind garanția produselor, cum ar fi garanția gratuită sau garanția acordată pe o durată nedeterminată.
Astfel de mențiuni privind garanția acordată consumatorului, cu precădere în cazul garanției convenționale, trebuie realizate cu prudență, pentru a evita pericolul calificării acestei practici ca fiind incorectă, spune Silvia Axinescu, Senior Associate Reff și Asociații. Conform legii, orice produs achiziționat de consumatori beneficiază de o garanție legală, fiind obligația comerciantului să livreze produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare. Așadar, continuă Silvia Axinescu, ”garanția se traduce prin obligația comerciantului de a repara sau de a înlocui produsul cumpărat sau, după caz, de a restitui prețul plătit de consumator în cazul unui produs neconform”.
Totodată, Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate permite comerciantului să stabilească o garanție convențională care odată oferită de vânzător, trebuie respectată. De obicei, prin garanția convențională se acordă consumatorului beneficii suplimentare celor oferite în baza legii. Spre exemplu, mai punctează Axinescu, în condițiile în care termenul de garanție legală este de 2 ani, comercianții pot oferi o garanție pentru perioade mai mari; un alt exemplu ar fi dreptul consumatorilor de a înlocui produsul cumpărat într-un termen determinat (de obicei 30 de zile), indiferent dacă produsul este sau nu deteriorat.
Practici comerciale interzise la stabilirea garanției
Nu există o rețetă general aplicabilă pentru calificarea unei practici comerciale ca fiind interzisă, dacă practica utilizată de comerciant nu se regăsește în cuprinsul așa-numitei “li