Din cel mai așteptat IPO (Initial Public Offering - Ofertă public inițială) din lume, Facebook s-a transformat rapid în cel mai mare eșec pentru participanți. În ultimele două zile, acțiunile Facebook au pierdut 19%, astfel că valoarea de piață a companiei s-a prăbușit cu 20 miliarde dolari.
Dacă în prima zi de tranzacționare pe Wall Street, IPO-ul Facebook a fost considerat o dezamăgire profundă de către participanți, întrucât acțiunile abia au închis cu puțin peste prețul din IPO (la 38,23 dolari vs. 38 dolari), următoarele două zile au transformat dezamăgirea investitorilor într-un eșec de proporții.
Mai exact, luni, acțiunile au închis în pierdere cu 11%, iar marți au deschis scăzut cu încă 9%, până la 31 dolari. În total, în ultimele două zile, pierderea cumulată este de 19% și nu se știe unde se va opri declinul Facebook. Față de evaluarea din prima zi de după IPO, valoarea companiei s-a redus cu circa 20 miliarde dolari, până la circa 84,9 miliarde dolari. Față de evaluarea dată de IPO, de 104 miliarde dolari, valoarea companiei a scăzut cu 19 miliarde dolari.
În plus, în piață a izbucnit un scandal legat de faptul că bancherii care au intermediat IPO-ul au revizuit în secret, în mijlocul campaniei de promovare , estimările privind veniturile Facebook. Se vorbește de faptul că doar anumiți investitori preferențiali ai bancherilor au primit aceste informații, restul fiind privați de accesul la ele.
Pe fondul cererii uriașe, Facebook, consiliată de cei mai mari bancheri din SUA, în frunte cu Morgan Stanley, s-a lăcomit să le vândă investitorilor acțiuni la un preț foarte ridicat comparativ cu câștigurile și veniturile sale.
Mai exact, Facebook a stabilit că prețul de vânzare în cadrul IPO să fie de 38 dolari, nivel la care compania era evaluată la 104 miliarde dolari, adică la un multiplu de 100 de ori câștigurile. În același ti