Atribuirea unui contract de amenajare a digului de larg, cu fonduri structurale, trenează de mai bine de doi ani. Întârzierea are drept consecinţă depăşirea termenului-limită, după care banii europeni nu vor mai putea fi accesaţi.
Pentru un port maritim de calibrul celui de la Constanţa, amenajările din larg sunt esenţiale în vederea alinierii acestuia la standarde internaţionale. Iar interesul strategic pentru această încadrare este de nivel european, România numărându-se printre puţinele ţări membre UE cu deschidere la
mare.
De aceea, pentru amenajarea digului de larg, mai exact pentru extinderea acestuia, a fost repartizată încă din 2010 o finanţare de aproape 150 de milioane de euro, cea mai mare parte din bani provenind din fonduri structurale de la Uniunea Europeană. Finanţatorii europeni au cerut încă de pe-atunci ca, până în iunie 2012 - adică peste numai câteva zile -, lucrările să fie demarate cu un constructor desemnat prin licitaţie publică. Iată că ne apropiem de acest termen şi lucrările încă n-au început, iar explicaţia este că autoritatea contractantă - Compania Naţională Administraţia Portului Maritim Constanţa (CNAPMC) - a încurcat iţele licitaţiei.
Proceduri contestate
Mai multe firme şi consorţii se bat pentru a obţine atribuirea contractului, dar CNAPMC dirijează lucrurile în aşa fel încât una dintre acestea să aibă câştig de cauză; firesc, ceilalţi se luptă în instanţă pentru a-şi dovedi eligibilitatea şi a obţine un tratament egal din partea autorităţii contractante, astfel că lucrurile trenează şi uite-aşa am ajuns foarte aproape de termenul-limită impus de finanţatorii europeni fără ca lucrările să înceapă.
Concret, ca urmare a derulării procedurii de achiziţie publică de lucrări a fost emis raportul procedurii nr. 7833/30.03.2010 (aşa-numitul „Raport I"), fiind desemnat câştigător Josef