Este o şansă pentru un lider politic relativ tânăr preluarea guvernării într-un moment de criză multiplă. Pentru că poate arăta ce poate. Dacă poate. Este o şansă pentru USL, în mod evident, că are posibilitatea de a pregăti trei alegeri. Locale, parlamentare şi prezidenţiale. Cel puţin, în sensul garanţiei că nu vor fi orchestrate fraude masive de la nivelul Executivului. Dar Victor Ponta are de înfruntat şi un dublu handicap. Într-un an electoral, aşteptările populaţiei sunt uriaşe. Iar în răstimpul scurt până la finalizarea rundelor de alegeri nu se poate face foarte mult. La celălalt capăt al acestui tunel de încercare se află un preşedinte ostil, care are în spate o infrastructură la fel de ostilă.
Dar şi avantajele se pot transforma în dezavantaje. Asta în eventualitatea în care grupuri de interese nelegitime ajung să-şi exercite influenţa asupra actului de guvernare. Şi de ce ar face-o? Din ce alt motiv decât acela de a obţine foloase necuvenite de pe urma Executivului. De a practica traficul de influenţă, pentru că, în final, banii publici să fie deturnaţi. Asemenea grupuri de influenţă pot exista la nivelul celor trei partide aflate la guvernare. PSD, PNL şi PC. Adevărata măestrie a lui Victor Ponta, dar şi a celorlalţi miniştri din Cabinet, este să ştie cum să ţină deoparte cardurile de rechini. În caz contrar, nu numai că nu va putea fi onorat angajamentul de a avea cel mai cinstit guvern din istoria recentă a României dar va exista şi pericolul unei devoalări imediate. Urmată de lovituri năprasnice de pedeapsă.
Întreg aparatul de stat, mă refer la administraţia centrală şi la administraţia locală dar şi la tot ce înseamnă deconcentrate, este împănat cu oamenii regimului Traian Băsescu. Aceştia au fost aduşi în instituţii, au fost menţinuţi şi au fost promovaţi de PDL şi de foştii aliaţi ai acestui partid iar cariera lor este, în mare măsura