Câteva sute de bicicliști (bonus: rolleri, skateri etc.) au luat în stăpânire ieri (vineri) centrul Clujului. Nu a fost primul Critical Mass din oraș, însă a fost cel cu amploarea (numărul de participanți) cel mai mare, în jur de 300. Special pentru a sărbători deschiderea Zilelor Orașului. După adunarea din Piața Unirii, bicicliștii au pornit pe străzi. Spre enervarea/disperarea șoferilor (cu nervii oricum întinși la maxim de ultima lună de lucrări majore de pe străzi – pentru că Boc speră că măcar o porțiune din linia de tramvai va fi inaugurată până încheierea campaniei electorale). Mașina Poliției s-a pus frumos în spate, că mare lucru nu ar mai fi avut ce să facă.
Succesul acțiunii (în plină campanie electorală locală) reprezintă mai mult decât ”clasicile” revendicări: piste și culoare coerente pentru bicicliști, parcări pentru biciclete, spații verzi, parcuri, transport în comun (mult) mai performant ca alternativă la utilizarea excesivă a mașinilor proprietate privată. Mai degrabă e un mesaj care indică o viziune legată de dezvoltarea orașului. Stoparea creșterii lui necontrolate pe verticală. Cu tot ce înseamnă asta dincolo de locuri de muncă ori venituri mai mari: aglomerație, poluare, depersonalizare. Pentru că, până la urmă, calitatea vieții nu constă doar în venituri. Mobilizarea bicicliștilor, faptul că au preluat controlul străzilor arată destul de clar că există masa critică necesară pentru ca această opțiune să nu mai poată fi ignorată.
Modul în care această direcție se poate transforma în decizie politică preluată/impusă de administrația publică locală e o altă discuție. Unde, cel puțin deocamdată, există puncte de vedere diferite (nu atât în privința scopului final, unde diferențele sunt, mai degrabă, de nuanțe, cât a modului de acțiune). Dar asta e, deja, o altă discuție (un început de dezbatere aici și aici). Până una-alta acțiunea