Puţin ajutor specializat, mai multă ambiţie şi perseverenţă: reţetă de succes pentru întreprinzătorii rurali. Cum au ajuns nişte tineri de la sat să aibă afaceri de sute de mii de lei?
Oana Pîrvan din Mehedinți nu s-a gândit niciodată că ar putea să câștige bani dintr-un talent deprins în copilărie, de la bunici. Absolventă a unei facultăți cu profil economic, nu a lucrat în domeniu, ci a preferat să cânte în cadrul unui ansamblu folcloric și să confecționeze din când în când costume populare. Cea din urmă activitate a devenit și principala, odată ce Oana și-a pierdut slujba de la ansamblul folcloric, care, în mod paradoxal, a fost primul mare client pentru afacerea sa.
„Mi s-a părut imposibil să achit factura pentru materiale, în valoare de 6.000 lei. Dar am livrat costumele și așa am intrat în afaceri, în februarie 2010“, povestește ea. După un an de activitate, atelierul „Acul și Ața“ a înregistrat o cifră de afaceri de 150.000 de lei, pe care Oana speră să o tripleze în următorii doi ani.
Prima dificultate a fost obținerea unei finanțări prin PNDR, pentru extinderea producţiei la alte accesorii cu specific popular. „Mi s-au cerut garanții mari și am pus casa, construită cu greu și nefinalizată. Am obţinut scrisoarea de confort necesară în ultima zi“, spune Oana. Odată depășite obstacolele, ea a început „să ţeasă“ un plan de viitor: pe termen scurt, va dezvolta site-ul magazinului și un magazin electronic pentru promovarea produselor atât pe piaţa internă, cât și pe cea externă. Pe termen lung, vrea să dezvolte o rețea de magazine în mai multe localități din țară. „Vrem să transpunem costumul popular în moda străzii“, spune Oana Pîrvan.
Aceasta este doar una dintre poveștile de succes din proiectul RURAL - Antreprenor, derulat de Fundatia Natională a Tinerilor Manageri (FNTM). Timp de doi ani, 24 de consultanți regionali au făcut turu