România a exportat armament în valoare de 131 de milioane de euro în 2011, în creştere cu 6% faţă de anul precedent şi cu aproape 30% faţă de exporturile din 2009, conform rapoartelor trimestriale publicate de Departamentul pentru Controlul Exporturilor din cadrul Ministerului de Externe.
În 2011, România şi-a întărit vânzările de armament în unele state, dar a şi pierdut contracte în alte părţi ale globului. Astfel, SUA, Afganistan şi Marea Britanie au cheltuit de două ori mai mulţi bani pe armament importat din România, faţă de anul precedent.
Clienţi precum Maroc şi-au înjumătăţit importurile din România, iar Germania a cumpărat de aproape 4 ori mai puţin armament românesc. De asemenea, România nu a mai exportat aproape nici un fel de armament în Irak, faţă de anul precedent când a vândut de 10,5 milioane de euro.
Cel mai bun client de armament românesc în 2011 au fost Statele Unite ale Americii.
Aşa-zisele surprize faţă de anul precedent apar în cazul Olandei, statul european care a cheltuit cei mai mulţi bani pe armament românesc, în ciuda tensiunilor diplomatice privind aderarea României la spaţiul Schengen. Cu un an înainte, Olanda cumpărase doar lunete pentru arme de vânătoare, în valoare de câteva zeci de mii de euro. De asemenea, Bulgaria a fost un client bun de armament pentru România în 2011, după ce în 2010 nu cumpărase mai nimic din ţara noastră.
O altă schimbare apare în cazul Suediei, care a cheltuit în 2011 mai puţin de 40.000 de euro pe diverse mărunţişuri tehnice militare din România, după ce în 2010 fusese cel mai bun client european de armament românesc, cumpărând o navă multifuncţională şi piese de rachetă anti-navă în valoare de 10,6 milioane de euro. Coincidenţă sau nu, anul trecut România a decis să respingă oferta de avioane de luptă Saab Grippen, în favoarea celor de producţie americană, F-16.
Top 6