Orice persoană care vrea să închirieze o mașină trebuie să facă o rezervare, să aibă un act de identitate, permisul de conducere și un card de credit sau de debit. Nimic mai simplu. Mai trebuie doar să aleagă marca
De două ori pe an, Mihai D. vine în țară să-și viziteze părinții. E stabilit de aproape zece ani în Italia, unde administrează un restaurant. La mașina pe care o deținea în țară a renunțat demult. Așa că, de fiecare dată trebuie să apeleze la o companie care închiriază mașini, de unde preferă să plece cu o Skoda Octavia.
Spune că prețul plătit pentru 20 de zile este „rezonabil“: în jur de 700 euro, „în unele cazuri, ceva mai puțin“. El este reprezentantul unei categorii de public-țintă pentru aceste companii, la fel cum sunt și turiștii care vin în România sau angajații străini ai multinaționalelor. Și atunci, businessul de „rent a car“ (n.red. – închirieri mașini) este unul sezonier, similar celui din turism, cu încasări de peste 50% în perioada de vară, raportat la o perioadă normală din an, spun jucătorii. „Sezonul pentru persoane fizice - mă refer la turiști și români care lucrează în străinătate - începe în iunie și durează până în septembrie“, punctează Marius Ștefan, unul dintre proprietarii Autonom Rent a Car, companie cu acționariat 100% românesc. Compania pe care o deține aproape că şi-a dublat businessul în 2011, ajungând la 5,5 milioane de euro, antreprenorul vorbind de un avans de 50% pentru anul acesta, semn că piața a început „să se miște“ în ritmul de dinainte de criză. De altfel, potrivit Institului Național de Statistică, numărul turiștilor străini a crescut în 2011 cu aproape 13%.
Tot acest public-țintă, diferit structurat, a dus piața de „rent a car“ la câteva zeci de milioane de euro, cele mai mari firme având flote de sute de mașini. „Sunt foarte multe companii locale, mici și medii, peste tot în țară, care s-a