Valoarea costurilor externe rezultate din transportul rutier şi cel aerian, pentru pasager/km, este de patru ori mai ridicată decât valoarea din transportul feroviar. Valori similare se observă şi pentru transportul de marfă. Acestea sunt principalele concluzii ale unui studiu publicat de Uniunea Internaţională a Căilor Ferate (UIC).
Raportul, realizat de către o echipă de consultanţi independenţi formată din CE Delft, INFRAS şi ISI, a analizat costurile externe din sectorul transporturilor, rezultatele reconfirmând avantajele sectorului de transport feroviar atunci când vine vorba de impactul social, dar și de impactul asupra mediului.
”Studiul ne arată că impactul negativ asupra societății, adus de activitatea de transport, se datorează în proporție covârșitoare transportului rutier (93%), calea ferată fiind responsabilă de numai 2% din efectele negative”, spune Ștefan Roșeanu, senior partner Club Feroviar. Potrivit acestuia, în anii anteriori fondurile alocate pentru calea ferată au fost foarte scăzute, comparativ cu cele pentru drumuri. Mai mult, punctează el, în Europa occidentala calea ferată este un vector de dezvoltare economică, motiv pentru care politica Uniunii Europene este de a investi cel puțin egal în cele două moduri de transport terestru.
Așadar, autoturismele generează costuri externe de 62%, urmate de camioane care totalizează 14% din costurile externe, furgonetele cu 9%, motocicletele au costuri externe de 5%, iar autobuzele de 4%. Transportul aerian de pasageri (studiul a analizat zborurile efectuate doar în Europa) are cea mai mare cotă de costuri externe, de 4%. Transportul feroviar generează mai puţin de 2% din totalul costurilor externe atât pentru transportul de marfă cât şi pentru cel de călători. Totodată, transportul maritim intern de marfă generează costuri externe de 0,3%. În total aproximativ 76% din costurile externe