Dacă vreți o lecție rapidă despre cum nu se face o afacere, uitați-vă la presa de aici. Nu există un exemplu mai bun în România. Nu vreau să spun că toate companiile de media sunt falimentare.
Spun doar că, în ansamblu, le lipsește unul dintre cele mai importante ingrediente ale unei afaceri cu adevărat de succes: să știi cine ești. La cursul de Critical Thinking pe care îl predau, cea mai dificilă problemă pe care o discut cu studenții mei - și de departe cea mai importantă - este definirea a ceea ce este afacerea lor. Este (până la urmă) prima întrebare la care trebuie să poți răspunde, atât pe plan personal, cât și în business.
Pentru că, până n-o faci, nu știi de ce exiști – cu alte cuvinte, care e misiunea ta. Dar în ceea ce privește presa din România, aceste întrebări simple rămân fără răspuns. Și tocmai de asta, aș spune, după mai bine de 20 de ani, încă nu există un ziar dominant și de calitate, care să conducă dezbaterea națională. Adevărul este că nu există nicio scuză pentru asta. Și nicio roată de inventat.
„Să ridici nivelul societății prin crearea, colectarea și distribuirea de știri de calitate, informații și divertisment“. După The New York Times, ăsta ar fi un punct de pornire destul de bun. Cum să reușești? „Fă ceea ce e important interesant și ceea ce e interesant important.“ Acesta e răspunsul meu. Dacă poți face asta, vei avea cititori devotați, recunoscători, fideli și, cel mai important, plătitori. Dacă nu, nu. E simplu, ca mai toate răspunsurile. Deci ce avem noi aici? O industrie care nu pare să știe cine e sau de ce există. (Hint: „Să facem bani“ nu e răspunsul corect. „Să ne simțim importanți“ e încă și mai rău.)
O industrie care pare incapabilă să decidă ce e important și care nu poate să facă interesant nici măcar ceea ce chiar e interesant. (Îmi pare rău, dar sexul, bârfele și falsele scandaluri nu se pun la