Criza financiara din ultimii ani a afectat atat populatia cat si companiile, la nivel global, dar si in Romania. Despre cum se redreseaza o firma dupa o perioada economica dificila, dar si despre modele de companii care au facut fata crizei, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Stelios Kehaghias (foto), senior lecturer in strategic management si strategic marketing Sheffield Exec. MBA.
Stelios Kehaghias activeaza in domeniu de circa 20 de ani. El a fost recent in Romania, unde a sustinut un seminar pe tema "Reinventeaza-ti afacerea - Calea spre crestere si succes".
DailyBusiness.ro: Care sunt cele mai importante strategii care pot ajuta o companie sa se recupereze dupa o perioada economica dificila?
Stelios Kehaghias: Managementul crizelor in perioadele de recesiune este o provocare si implica numeroase "capcane". Prima reactie naturala este una "defensiva". Minimizati pierderile, protejati pozitia existenta si evitati o inrautatire. Intr-o piata care este caracterizata de instabilitate este normal sa se puna accentul pe termen scurt. Cu toate acestea, managerul trebuie sa fie capabil sa identifice care sunt oportunitatile si sa adopte strategia companiei. Intrebare care trebuie pusa este "Cand recesiunea se sfarseste, afacerea ta va fi mai competitiva sau nu?
Liderii trebuie sa aiba o imagine clara despre cat de rele sunt lucrurile sau cat de rele ar putea fi. Primul pas care trebuie facut intr-un mediu economic dificil este acela de a evalua in mod sistematic pozitia competitiva.
De asemenea, trebuie sa cuantifici impactul asupra afacerii tale. Cuantifica modul in care ar putea fi afectata situatia financiara in diferite scenarii si identifica modalitatile prin care sa reduci riscurile. Pentru a te proteja ar trebui sa iei in calcul cel mai rau scenariu. Astfel vei intalni probabil o situatie mai putin dezastruoasa d