Aveţi în plan să vă cumpăraţi noul iPhone? Poate că ar fi bine să începeţi să strângeţi bani încă de pe acum, pentru că este posibil ca atunci când smartphone-ul va fi lansat operatorul de telefonie mobilă la care aveţi abonament să nu mai ofere gadgetul la un preţ redus în schimbul asumării obligaţiei de a plăti un anume tarif (abonament) pentru o perioadă de unul sau doi ani, ci la preţul la care este achiziţionat de la Apple, scrie Reuters.
Confruntate cu o reducere a profiturilor şi a veniturilor pe fondul competiţiei şi al reglementărilor, companiile telecom sunt gata să ia cuţitul în mână şi să taie subvenţiile pentru telefoanele mobile vândute la abonament. Doi dintre cei mai mari operatori telecom din Europa, Vodafone şi Telefonica, au demarat deja teste cu acest nou model de business, iar piaţa de încercare este Spania, în timp ce în Franţa un nou intrat pe piaţă, Iliad, a câştigat peste două milioane de clienţi oferind doar pachete de servicii, fără telefoane la preţ redus.
Testele cu acest nou model de business sunt ca un joc de noroc: operatorii ar putea avea rezultate financiare mai bune, dar ar putea pierde clienţi într-o Europă lovită de recesiune. Iar producătorii de telefoane ar putea resimţi de asemenea şocul, în condiţiile în care oamenii nu vor mai cumpăra cel mai recent smartphone - care poate costa şi mai mult de 600 de euro - şi vor decide în schimb să ia unul mai ieftin sau să îl păstreze pe cel vechi.
În Europa, deja companiile telecom au cheltuit în 2011 mai mult pentru a subvenţiona telefoanele decât pentru investiţiile în reţele şi calitatea serviciilor, potrivit unei analize a companiei de analiză Bernstein Research.
"Subvenţiile mari nu sunt bune pentru industrie (...)", a spus Franco Bernabe, CEO al Telecom Italia. Operatorii pot începe acum să cheltuiască mai puţin pe subvenţionarea telefoanelor mobile de vre