Consiliul Concurentei, institutia statului care „pazeste” mediul de afaceri de incalcarea practicilor anticoncurentiale, a aplicat in cei 15 ani de activitate amenzi de peste 437,7 milioane euro.
Cele mai mari amenzi au fost date in anul 2011, 294,16 milioane euro, ceea ce reprezinta dublul valorii amenzilor aplicate de la infiintarea autoritatii de concurenta pana la sfarsitul anului 2010.
Din totalul amenzilor, peste 65% au fost mentinute (nu au fost contestate sau au fost mentinute de instantele judecatoresti).
Din numarul cele 444 de decizii de sanctionare, cea mai mare parte, 64,4%, o reprezinta cele pentru punerea in practica a unei concentrari economice si/sau pentru omisiunea notificarii unei concentrari economice, 23,24% sunt pentru sanctionarea unor intelegeri si doar 2,7% pentru abuz.
Cu toate acestea, din punct de vedere al valorii, cea mai mare pondere, 72,86%, o detin amenzile aplicate pentru intelegeri intre companii, in timp ce abuzul de pozitie dominanta reprezinta 23,22%, iar punerea in practica a unei concentrari economice si/sau pentru omisiunea notificarii 1,24%.
In 2011, Consiliul Concurentei a amendat sase companii petroliere – OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, ENI, MOL si OMV Petrom Marketing - pentru incheierea unei intelegeri anticoncurentiale privind eliminarea de pe piata a unui sortiment de benzina cu suma de 891,8 milioane lei.
Totodata, Orange, cu 148 milioane lei, si Vodafone, cu 120,3 milioane lei, au fost amendate pentru abuz de pozitie dominanta. Cate investigatii a declansat Consiliul Concurentei Consiliul Concurentei a declansat in cei 15 ani de activitate 268 de investigatii, din care 47,3% au reprezentat autosesizari, se arata intr-un comunicat al institutiei.
Din totalul de 268 de investigatii, 67,5% au avut ca obiect practicile anticoncurentiale, respectiv intelegeri intre compani