Compania H&M, al doilea retailer de imbracaminte din lume, ar dori sa isi mareasca productia de textile din Bangladesh, pentru a profita de forta de munca ieftina de acolo, insa planul ii este dat peste cap din cauza revoltelor violente ce au loc in tara.
Aproximativ 25% dintre produsele H&M sunt fabricate in Bangladesh, dar compania planuieste sa creasca acest procent.
“Grevele si demonstratiile afecteaza serios productia din Bangladesh si cauzeaza intarzieri, in conditiile in care noi ne-am dori sa crestem aceasta productie in zona respectiva”, spune directorul departamentului de sustenabilitate al H&M, Helena Helmersson, citata de WSJ.
H&M nu este singurul retailer care si-ar dori sa profite de forta de munca ieftina a Bangladeshului. In prezent industria textila reprezinta 80% din exportul tarii, sector de activitate in care muncesc peste 3 milioane de angajati.
Pana in 2015 se extimeaza ca exporturile de imbracaminte se va dubla, iar in urmatorii 10 ani s-ar putea chiar sa se tripleze, mai ales in conditiile in care foarte multe companii isi muta productia din China, unde constrangerile capacitatilor de productie si inflatia afecteaza tot mai mult marjele de profit.
Bangladeshul este impanzit de revolte de strada, tot mai violente, care au izbucnit luna trecuta in urma disparitiei a unuia dintre liderii politici ai opozitiei. Drept urmare conditiile de munca raman precare, iar cu un trai de sbuzistenta si cu un program de munca tot mai lung si mai aglomerat, populatia nu se vede motivata sa inceteze grevele.
In 2010, zece muncitori au fost ucisi in incendiul dintr-o fabrica in timp ce munceau pentru realizarea produselor H&M si a altor retaleri. Drepturile muncitorilor sunt dificil de aparat aici avand in vedre ca in Banglades nu exista un bloc sindical bine conturat. Grupurile sindicale sunt