Poezia lui Tudor Vianu este, într-o mult mai mare măsură decât aceea a unor G. Călinescu, Perpessicius sau Vladimir Streinu, o poezie „de duminică“, practicată ocazional, în momente de destindere a spiritului sau de nelinişte lăuntrică. Nu pare scrisă în primul rând pentru ea însăşi, deşi, fireşte, ideea de gratuitate nu-i e străină. Aceasta nu-i scade nimic din valoarea de document uman şi literar. Fără să atragă atenţia în chip special prin viziune ori prin scriitură, poezia lui Vianu interesează prin faptul că este parte – fie şi marginală – din opera unui mare creator de cultură. Însă, oricât de elaborată, oricât de impregnată de livresc, oricât de bogată lexical ori de meşteşugită ca sintaxă, această poezie nu are şanse considerabile să iasă din umbra în care însăşi opera esteticianului şi a filosofului Tudor Vianu a aşezat-o cu firesc şi discreţie. Ca elev de liceu sau ca student, Vianu frecventează cenaclurile de poezie bucureştene, mai cu seamă pe acela patronat de Macedonski; mai departe însă drumul său va fi, cum ştim, altul: îl va fi îndepărtat de scrierea poeziei, cred, nu atât traseul său academic, cât intuiţia lipsei unei vocaţii excepţionale pentru creaţia lirică. Nostalgia va rămâne, totuşi.
Pentru eruditul Vianu, poezia ţine de benignele „păcate ale tinereţilor“ – la care va reveni, incidental, în anii maturităţii, practicând o scriitură cu aspect clasicizant, din care răzbat ecourile unui simbolism îmblânzit şi influenţe (trădate de structuri textuale uşor recognoscibile) dinspre Ion Pillat, Blaga, Philippide ori Arghezi, prea puţin dinspre Ion Barbu. Subtilul exeget barbian compune o agreabilă „poezie leneşă“, poate că voit „leneşă“, cu miză în primul rând afectivă. E probabil o formă de evaziune pe care aulicul profesor de estetică şi-o îngăduie din timp în timp, o posibilitate de exersare a libertăţii int