La inceput s-a numit WorldWideWeb (fara spatii) si ulterior Nexus. Primul browser, creat tot de ”parintele web-ului”, britanicul Sir Tim Berners-Lee, a fost apoi succedat de Mozaic, rodul creatiei americanului Marc Andreesen, cel care a conceput si Netscape. Sursa imagine: jacobtomlinson.co.uk
Declansat in 1993, mult dupa incheierea Razboiului Rece, Razboiul Browserelor – sau al programelor de navigare pe web – continua si astazi, dar pe un front nou, care pe langa vechii combatanti aduce o sumedenie de nume noi. Obiectivul: cucerirea internetului mobil. Daca Berners-Lee s-a retras de multa vreme din aceasta lupta, preferand alte batalii, urmasul ”stravechiului” Netscape – Firefox – se tine tare pe pozitii.
Un vechi colos informatic, Microsoft (si al sau Internet Explorer) se vede astazi handicapat intr-un conflict cu nume precum Yahoo (care s-a trezit si el tarziu), Apple, Google (care a debutat relativ recent) si o multime de programatori independenti, aflati brusc pe picior de egalitate cu jucatorii consacrati. Deloc neglijabili sunt inovatorii norvegieni din spatele Opera, prezenti de multa vreme pe piata browserelor pentru terminale mobile.
Miza nu mai este de aceasta data doar prestigiul, ori performanta, ci si acumularea (sau redirectionarea) unei vaste cantitati de informatii, traductibila in bani. Browserele ”mobile” (care pot fi instalate si utilizate pe orice tableta sau smartphone, indiferent de platforma) au depasit stadiul de simpla extensie a celor ”dedicate”, pentru PC, devenind chiar un mijloc de supravietuire pentru primele. ”Browserele trebuie sa fie prezente pe platforme mobile pentru a continua sa traiasca”, apreciaza Greg Sterling, de la Opera Research.
”Toata lumea incearca sa dezvolte o strategie in aceasta lume multi-ecrane si multi-platforme”, a adaugat Sterlig. Tendinta, la o adica, este fireasca in contextul migrat