Din fericire, weekendul trecut început atât de prost pentru românii care ţinuseră ba cu Lucian Bute, ba cu Mandinga s-a încheiat apoteotic cu o nouă victorie românească de proporţii la Cannes. Cristian Mungiu a primit premiul pentru scenariul creat de el pentru filmul „După dealuri", iar cele două actriţe din rolurile principale ale aceluiaşi film, Cristina Flutur şi Cosmina Stratan, şi-au împărţit premiul de interpretare.
Iată că, în mod surprinzător, cultura, şi nu maneaua, ne reprezintă cel mai bine peste hotare, asta deşi în ultimii ani s-a pus umărul în mod sistematic la manelizarea României.
În discursul său de primire a premiului, regizorul şi scenaristul Cristian Mungiu a ţinut să le amintească tuturor că opera sa de artă a pornit de la un eveniment tragic cât se poate de real. „Îmi pare bine să mă aflu din nou aici. Nu ştiu când voi mai avea o ocazie ca asta, de aceea ţin să vă mulţumesc. Aş vrea însă să nu uităm un lucru important: că povestea e inspirată de întâmplări reale şi că există oameni care au suferit cu adevărat. Un film nu poate repara trecutul, dar putem încerca de acum încolo să facem o lume mai bună", a spus regizorul român.
Adevăratul caz Tanacu
„După dealuri" porneşte de la mult mediatizatul caz Tanacu. În 2005, la o mânăstire dintr-un sat din judeţul Vaslui o tânără venită în vizită la o aspirantă la călugărie a fost supusă unui ritual de exorcizare în urma căruia şi-a găsit sfârşitul. Presa românească s-a isterizat imediat şi a început să arunce cu pietre în sistemul monahal românesc. Din fericire, a existat atunci o jurnalistă care nu s-a lăsat sedusă de latura tabloidă a tragediei, ci a mers la faţa locului pentru a face o anchetă serioasă. Este vorba de jurnalista de la BBC Tatiana Niculescu Bran, care a constatat că realitatea era cu totul alta decât cea prezentată în presă. Ea a descoperit atunci faptu