Consumatorii strâmtoraţi financiar din Europa de Sud marcată de criza economică îşi schimbă obiceiurile de cumpărare, fapt care a determinat companiile de alimente globale să recurgă la unele dintre tacticile de vânzări dezvoltate pentru pieţele emergente, se arată într-un articol publicat de Wall Street Journal în ediţia de luni.
„În contextul în care aproximativ una din cinci persoane trăieşte oficial sub pragul sărăciei în ţări precum Spania şi Grecia, este important să găsim soluţii noi pentru a asigura că oamenii din regiune continuă să beneficieze de brandurile noastre, în timp ce păstrează controlul asupra bugetului gospodăriei lor”, spune Matt Close, şeful de marketing european la Unilever. Multe companii reambalează produse standard de succes în versiuni mai puţin costisitoare şi mai mai mici pentru cumpărătorii cu venituri mici, la fel cum au procedat în Asia şi America Latină.
În Asia de Sud-Est, pentru echivalentul local de aproximativ 10 de cenţi fiecare, Nestlé vinde produse cum ar fi versiuni cu un singur plic de „Nestea lemon tea” şi Nescafé 3-în-1. Acum, compania cu sediul în Elveţia introduce produse şi dimensiuni similare în unele ţări ale Europei. Unul dintre produsele-cheie ale Nestlé au fost tăiţeii instant, dezvoltaţi pentru Asia şi produşi în Ucraina, care acum sunt vânduţi şi în Europa. Unilever a produs mici sticle de şampon la preţ scăzut pentru consumatorii europeni şi cuburi cum ar fi ''Knorr Economica bouillon cube'', care costa cu 60% mai puţin decât cuburile standard. Unilever a trecut totodată la produse cu preţuri de retail de 1 euro şi 1 liră, sau aproximativ 1,25 dolari sau respectiv 1,50 dolari.
Matt Close spune că strategia este vitală pentru Unilever pentru a revigora creşterea în Europa. Vânzările companiei anglo-olandeze au crescut doar cu 0,7% în regiune anul trecut. „Acest an va fi o mare provocare în