„Aveam cinci ani şi eram al naibii de ocupată“, scrie la un moment dat autorul/naratorul/personajul central din Exuvii, într-o autoproiectare ce va iniţializa, ca de atâtea ori în paginile cărţii, o descriere meticuloasă a experienţelor trecute. Puse la timpul lor, cu utilizarea imperfectului ce implică repetiţia (ori măcar predilecţia) şi aduce o undă nostalgică, aceste experienţe nu au nimic ieşit din comun, pe conturul lor real. Fetiţa care trăieşte în scrisul femeii care va fi nu traversează întâmplări nemaivăzute; şi biografia ei „exterioară“ seamănă mult cu a celorlalţi copii dintr-un oraş sau orăşel românesc al cărui nume nu va apărea pe parcursul „romanului“. Pun romanul între ghilimele fiindcă este încadrarea, convenţională, de pe pagina de gardă a Exuviilor; dar şi pentru că nu e mai nimic romanesc, în sensul tare al termenului, în această carte a memoriei „cu mii de aripioare“ şi a unui limbaj atât de personal.
Ca şi Mircea Cărtărescu (autor cu care a fost frecvent comparată de critici, deşi diferenţele sunt mai importante decât similitudinile), Simona Popescu face din decorul sărac şi cenuşiu, proletar-industrial al comunismului autohton, în care se înscriu existenţa copilului şi viaţa lui de familie, fundalul unui fabulos univers interior. Acesta se naşte foarte devreme, la primii ani, şi va fi apoi explorat minuţios, într-o autoscopie ce susţine procesul scrierii. La Cărtărescu, în Nostalgia şi în Orbitor, avem un imaginar în expansiune, aproape autonomizat în raport cu un subiect care îl „taie“ rar, niciodată decisiv. Materia viziunii debordează peste structura prozei. În Exuvii vedem, dimpotrivă, cum senzorialitatea şi hiperluciditatea trasează în materia amintirilor şi în corporalitatea lor culoare adânci pe care cartea avansează şi eul se devoalează. Finalul este cunoscut: este identitatea scriitoarei car