Recesiunea si stoparea finantarilor care a urmat acesteia au blocat multe proiecte imobiliare, dar sunt semne ca piata incepe sa se dezghete. Intensificarea competitiei pe piata romaneasca a centrelor comerciale va duce la o nevoie sporita de competente manageriale si abordari comerciale sofisticate.
Dezvoltarea rapida din perioada anterioara crizei a facut din Romania una dintre economiile cu cea mai rapida crestere din Europa, generand niveluri ridicate de investitii straine si autohtone in diferite sectoare economice, printre care si retail.
Competitia pe piata centrelor comerciale a fost foarte scazuta, iar acest lucru a asigurat succesul financiar in majoritatea cazurilor, in ciuda atentiei relativ scazute acordate unor factori de succes relevanti, precum localizare, accesibilitate, mixul de chiriasi, zona de food si relaxare, abilitatile si experienta managementului sau activitatile de marketing, potrivit unui studiu realizat de Sonae Sierra si Price Waterhouse Coopers (PwC).
Ne aflam inca la inceputul dezvoltarii centrelor comerciale, spun oficialii studiului. In urmatorii 5 ani, constructia de mall-uri este foarte probabil sa se intensifice. Totusi, viitorii dezvoltatori trebuie sa tina cont de faptul ca succesul financiar al noilor proiecte nu trebuie privit ca fiind garantat, spune Bogdan Belciu, partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.
De asemenea, planurile agresive de expansiune ale retailerilor s-au transpus intr-o cerere sporita pentru spatii comerciale, ceea ce a alimentat o expansiune rapida a suprafetei totale inchiriabile (GLA – Gross Lettable Area).
Pe langa factorii traditionali, precum amplasamentul si usurinta accesului, trebuie luati in considerare si alti factori de succes, esentiali pentru viitoarele dezvoltari sustenabile: managementul profesionist,