Cristian Mungiu a declarat într-un interviu acordat Mediafax că e important, înainte de toate, ca filmul său "După dealuri", dublu premiat la Cannes pentru scenariu şi interpretare feminină, să fie vizionat şi îşi doreşte să existe o discuţie critică raţională despre problemele pe care le implică.
Lungmetrajul "După dealuri", în regia lui Cristian Mungiu, a primit, duminică, două premii la Festivalul Internaţional de la Cannes: premiul pentru scenariu (Cristian Mungiu) şi premiul pentru interpretare feminină (ex aequo Cosmina Stratan şi Cristina Flutur).
Cristian Mungiu vorbeşte în interv despre cele mai grele alegeri pe care le-a făcut când a realizat "După dealuri", care au fost cele mai frumoase complimente pe care le-a primit, anul acesta, la Cannes, povestind totodată ce a însemnat responsabilitatea de a avea deja un premiu Palme d'Or.
Prezentăm integral interviul acordat de Cristian Mungiu:
De ce aţi ales să realizaţi un film inspirat de cazul Tanacu?
Cristian Mungiu: Filmul este inspirat de cărţile Tatianei Niculescu Bran - ea cercetând şi sintetizând în romanele ei non-ficţionale cauzele şi contextul acelui incident -, însă "După dealuri" nu relatează şi nu vorbeşte propriu-zis despre ce s-a întâmplat acolo - e un film de ficţiune, care aduce în discuţie mult mai multe chestiuni ale societăţii româneşti de azi decât a făcut-o întâmplarea reală.
Filmul vorbeşte despre un anume mod de a înţelege credinţa, despre valorile pe care aceasta ar trebui să le transmită, despre indiferenţă, implicare şi răspundere socială, despre educaţie şi despre cât de mult ne afectează pe fiecare dintre noi gradul de educaţie şi convingerile, raţionale sau mai puţin raţionale, ale celorlalţi.
Spuneaţi, într-un interviu, că "După dealuri" este un film despre alegeri. Ce alegeri dificile a trebuit să faceţi privind scenariul, regia şi producţia