Regizorul premiat din nou la Cannes a vorbit pentru EVZ despre "După dealuri".
Cristian Mungiu, premiat pentru scenariul fi lmului „După dealuri”
Sursa: REUTERS
Regizorul Cristian Mungiu a primit duminică seară, la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, premiul pentru cel mai bun scenariu, pentru cel al filmului "După dealuri", scris de el.
În continuare, Mungiu vorbeşte despre temele abordate de film, despre perspectiva din care este spusă povestea şi despre diferenţele faţă de "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile".
Primul lucru pe care l-am întrebat pe Cristian Mungiu a fost: "Ce vrei să spui cu filmul ăsta". "Nu cred că e rostul autorului să spună ce are de zis filmul. Şi nu-mi place să rezum în cuvinte ce am de zis cu filmele mele, întotdeauna asta reduce sensurile. "După dealuri" vorbeşte deopotrivă despre iubire şi ce fac oamenii în numele iubirii, despre liberul arbitru, despre răspunderea pe care o purtăm pentru alegerile noastre, despre indiferenţă, despre religie, credinţă, superstiţii şi despre multe altele – însă dincolo de sensurile şi interpretările poveştii în sine, orice film spune mai degrabă ceva despre momentul în care te afli tu în cariera ta de realizator şi despre felul în care înţelegi cinematograful în acel moment", clarifică Mungiu.
"Filmul acesta dă un indiciu despre un anume fel de întâmplări pe care le consider eu transformabile în film. Dacă te uiţi la "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" şi la acest film poţi să tragi o concluzie despre ce mi se pare mie că e materia transformabilă în film", reliefează cineastul miza de ansamblu.
Excluderea diagnosticului psihiatric
Cum de nu a ales, din materialul pe care îl avea la îndemână (cele două romane non-ficționale ale Tatianei Niculescu Bran de care filmul e inspirat), să includă şi diagnosticul psihiatrului asupra fetei supuse la exorcism?