Jumătate din centrele comerciale ale României sunt malluri de cartier, iar în Bucureşti se regăseşte jumătate din stocul total de spaţii comerciale al ţării, conform unui studiu realizat de PwC România şi Sonae Sierra.
Studiul analizează comportamentul a 40 de centre comerciale din România şi a fost realizat şi prin metoda mystery shopping. Din mallurile analizat, primele cinci generează aproximativ 38% din cifra de afaceri totală, dar au împreună numai 21% din suprafaţa de vânzare totală.
În ceea ce priveşte distribuţia teritorială a centrelor comerciale în funcţie de mărimea acestora, Bucureştiul este cel mai echilibrat, cu 25% malluri de dimensiuni mici, 35% medii, 20% mari şi 20% foarte mari. Bucureştiul este singurul oraş cu centre comerciale care intră în categoria foarte mari. Regiunea de centru a ţării dispune cu precădere (94%) de malluri mici şi 6% centre mari, Nord-Estul ţării are 77% din malluri mici, 12% medii şi 12% mari, Nord-Vestul României dispune de 67% malluri mici, 17% medii şi 17% mari, Sudul are 70% proiecte mici, 20% medii şi 10% mari, în Sud-Estul ţării sunt 58% centre comerciale mici, 33% medii şi 8% mari, Sud-Vestul grupează 88% proiecte mici şi 13% mari, iar Vestul României are 60% malluri mici, 20% medii şi 20% mari.
Mărimea nu garantează mereu succesul unui centru comercial. Două din cele 40 de centre analizate au veniturile cele mai mari pe metru pătrat, deşi se înscriu în categoria mallurilor de dimensiuni mici. Un singur mall din categoria foarte mare are venituri peste medie, însă majoritatea sunt cu venituri sub medie şi suprafeţe mici.
„Nu toate mallurile sunt de succes. Unele se zbat cu probleme financiare. Dar chiar şi la nivelul actual al puterii de cumpărare, România mai poate beneficia de spaţii comerciale adiţionale“, a explicat Bogdan Belciu, partener, Servicii de Consultanţă pentru Mana