Unele centre comerciale au succes, altele dau faliment. Un studiu al PwC si Sonae Sierra arata ce impact au criteriile prin care se masoara in mod traditional un mall bun in businessul de zi cu zi, dar si cum arata oportunitatile viitoare din aceasta piata.
In toamna lui 1999 se deschidea primul mall din Romania, Bucuresti Mall. In prezent, pe piata locala sunt in jur de 3 milioane de metri patrati de spatii comerciale moderne, potrivit unui studiu realizat de PwC si Sonae Sierra. Chiar daca piata s-a dezvoltat, unele judete cum ar fi Calarasi, Dambovita, Harghita sau Salaj, continua sa aiba foarte putine sau chiar niciun centru comercial modern.
"As sfatui un dezvoltator sa construiasca in Timisoara" Mai mult cateva din cele mai bogate judete din Romania au un stoc sub medie.
„In general in Romania mai este loc pentru alte centre comerciale, de la caz la caz, insa, depinde. As sfatui poate un dezvoltator sa construiasca in Timisoara, insa nu i-as spune sa dezvolte in Iasi”, a spus Ingo Nissen, managing director al Sonae Sierra.
In ciuda faptului ca actualul peisaj al pietei arata o corelatie puternica dintre Produsul Intern Brut per capita si suprafata inchiriabila in multe dintre regiunile geografice ale Romaniei, exista cateva discrepante de dezvoltare intre orase si intre regiuni.
Astfel, spre exemplu, Timisoara, care este al doilea judet din Romania, dupa zona Bucuresti-Ilfov, ca Produs Intern Brut pe cap de locuitor, are o suprafata comerciala la mia de locuitori sub media din tara. Timisoara are 60% din PIB-ul pe cap de locuitor al Bucurestiului si doar 22% din GLA-ul Capitalei. Bucurestiul are cel mai mare stoc de spatii comerciale la mia de locuitori si cel mai mare PIB per capita, distantandu-se substantial fata de restul zonelor din tara.
Dintre cele mai bogate judete din Romania dupa raportul PIB pe c