Cinci dintre cele mai importante 40 centre comerciale din România generează 40% din veniturile totale
PwC: Dezvoltatorii nu trebuie să privească succesul financiar al noilor proiecte ca fiind garantat
Cinci dintre cele mai importante 40 centre comerciale din România generează 40% din veniturile totale, dar au împreună doar 21% din suprafaţa închiriabilă la nivel naţional, potrivit unui studiu realizat de Sonae Sierra şi PwC.
În acelaşi timp, 35% din veniturile totale sunt obţinute de următoarele 15 centre comerciale, acestea cumulând 35% din suprafaţa închiriabilă, iar celelalte 25 de proprietăţi, cu 44% din suprafaţă, generează 27% din venituri. "Este interesant de notat că unele centre comerciale au cifre de afaceri relativ scăzute, chiar dacă au venituri pe metru pătrat mari. Acest fenomen poate fi explicat printr-o varietate de motive, precum mixul de chiriaşi sau venituri din surse secundare. Pe de altă parte, sunt câteva centre comerciale bine plasate care au venituri relativ mici pe metru pătrat, dar cifra de afaceri totală este mare", se menţionează în raportul citat.
Topul celor 40 de centre comerciale în termeni de cifră de afaceri este reprezentat în mare parte de proiecte de dimensiuni mici şi medii, cu un număr limitat de performeri de top care obţin venituri ridicate. Cele mai multe centre comerciale moderne sunt situate în Bucureşti şi alte mari oraşe, care au o rată ridicată de penetrare a retailului modern şi venituri peste medie. Astfel, zona de Sud, în care este inclus şi Bucureştiul, concentrează 53% din suprafaţa totală de centre comerciale, din care 92% în Capitală, pe locul doi plasându-se zona de nord-est cu 14%, pe trei zona de nord-vest cu 9%. Zona de vest a atras 8% din suprafaţă, la fel şi zona de sud-est, în timp ce centrul are doar 6% din suprafaţă, iar sud-vestul 4%.
În funcţie de numărul metrilor păt