Aproape nonagenar, prolificul muzicolog, critic muzical, lexicograf şi, nu în ultimul rând, cadru didactic, Viorel Cosma a debutat recent în memorialistică. Acest lucru nu este de mirare, dacă ne gândim că, de-a lungul activităţilor sale multiple, a avut prilejul să cunoască de aproape o sumedenie de personalităţi ale vieţii noastre culturale, care, într-un fel sau altul, au avut legătură cu muzica. Editura „Speteanu“ din Bucureşti, urmărind stimularea activităţilor de cunoaştere a valorilor româneşti pe plan naţional şi internaţional, a dat publicităţii „100 de portrete sentimentale“, al… 100-lea volum din impresionanta creaţie publicistică a distinsului autor. Viorel Cosma a fost mai mult decât contemporan cu personalităţile evocate în acest volum. Dsa ne face părtaşi ai amintirilor care îl leagă de fiecare dintre aceşti oameni – compozitori, dirijori, instrumentişti, solişti de operă, muzică populară, muzicologi etc. Ideea acestor portrete sentimentale s-a materializat în cazul lui Viorel Cosma cu peste un deceniu în urmă, ele fiind evocate, mai întâi, la radio. Aşa cum mărturiseşte autorul, el a trăit vreme de şase decenii în mijlocul unei pleiade de muzicieni din diverse generaţii şi aparţinând diverselor genuri muzicale, reuşind să acumuleze o multitudine de amintiri, pe lângă care s-au acumulat numeroase fotografii, manuscrise, autografe, desene, schiţe şi caricaturi, programe de sală cu însemnări olografe. Aceste „portrete sentimentale“ reprezintă o imagine vie a vieţii de fiecare zi, chiar a unor intimităţi ale colegilor de breaslă, unii deveniţi prieteni. Volumul conţine multe file de suflet. Ca într-un „dicţionar de personalităţi“, Viorel Cosma evocă cu un plus de emoţie dirijori de faimă, precum Sergiu Celibidache, Constantin Bugeanu, Iosif Conta, Mihai Brediceanu, Marin Constantin, compozitori de renume precum Ştefan Niculescu,