BASF, lider mondial in domeniul chimic si furnizor de materii prime in industria auto, lucreaza impreuna cu producatorii de masini pentru a inlocui metalul cu plastic. Cele mai socante prototipuri din plastic sunt jantele si armatura de protectie motor in caz de accident.
Jantele din plastic sunt realizate dintr-o poliamida (Ultramid Structure), de Daimler pentru modelul Smart si cantaresc doar 6 kg bucata, fata de 9 kg cea din aluminiu. Rotile complet din plastic vor aparea pe piata in urmatorii 3-5 ani.
Un alt producator de masini care da metalul pe plastic este Opel, care vrea pentru Insignia sa foloseasca armatura de protectie motor in caz de accidente din plastic. Aceasta cantareste cu 40% mai putin si protejeaza mai bine pietonii. In cercetare este si inlocuirea structurii din metal a scaunelor cu una din plastic pentru Insignia OPC.
“Cand folosim plastic in loc de aluminiu reducem greutatea cu 30%, iar in loc de otel cu 50%”, a precizat Benoit Fricard, seful de vanzari BASF in cadrul diviziei plastic pentru Europa Centrala si de Sud-Est.
Daca in anii 1970 masele plastice reprezentau 6% din greutatea unei masini, in prezent procentul este de 12-15%, iar pana in 2020 vor reprezenta 25%. Potrivit lui Fricard, “masinile vor fi din plastic probabil peste 50-60 de ani”.
Un motiv principal pentru care componentele din plastic inlocuiesc metalul il reprezinta greutatea vehiculelor. Plasticul este mai usor decat metalul si, astfel, masinile sunt mai ieftine.
Valoarea totala a produselor chimice in fiecare masina se ridica la 650-850 euro, indiferent ca este vorba de un autoturism Dacia sau BMW.
Ultramid Structure absoarbe mai multa energie decat metalul. De aceea este folosit si in absorbantii la impact. In cazul unui accident, acestia izbucnesc in exterior, directionand forta cea mai mare a impactului depart