Deși au o importanță politică aparent minoră, „localele“ cântăresc cel mai greu din punct de vedere financiar. În cele câteva săptămâni dinaintea scrutinului din 10 iunie, unele firme își vor dubla cifra de afaceri anuală.
Cu ocazia alegerilor pentru primării și consilii județene, fiecare formațiune politică importantă are liber la cheltuieli electorale de zece ori mai mari decât cele permise cu ocazia parlamentarelor și de nu mai puțin de 75 de ori mai mari decât pentru prezidențiale.
Cu toate acestea, partidele au declarat că au alocat pentru campania de la alegerile locale din iunie 2008 fonduri mai degrabă modeste. PDL și PSD au anunțat cheltuirea unor sume aproape identice (27, respectiv 26 de milioane de lei), în timp ce pe poziția a treia s-a aflat PNL, cu 18,5 milioane de lei. UDMR (cu 3,8 milioane de lei), PC (cu două milioane) ori PNȚCD și PRM (cu puțin peste un milion de lei fiecare) s-au situat la mare distanță de podium. În total, costurile la nivel național ar fi fost în jur de 80 de milioane de lei (adică aproximativ 22 de milioane de euro).
Un calcul simplu ne arată că fiecare din cele trei mari partide a declarat că a cheltuit, în medie, între 5.700 și 8.500 de lei pentru fiecare post de primar ori președinte de consiliu județean pus la bătaie în 2008. Doar că un drum prin țară în aceste săptămâni nu poate să nu-ți lase impresia că ori lucrurile s-au schimbat radical față de acum patru ani, ori că suma trecută în scripte este mult mai mică decât cea alocată cu adevărat.
Plafoane generoase
Legal, un partid care are candidați pentru absolut toate locurile eligibile are voie să cheltuiască peste 1,3 miliarde de lei în această campanie electorală (10.000 de salarii minime pe economie, adică șapte milioane de lei, pentru funcția de primar general al Capitalei; 2.500 de salarii minime, adică 1,75 mili