Căutați pe Google după cuvintele cheie fostul șef-repus în funcție-instanță și veți găsi pagini întregi cu funcționari, directori și directorași de instituții publice cu povești trase la indigo: diferite guverne i-au dat afară în mod abuziv ca să-și impună clientela politică, s-au judecat câțiva ani și au câștigat. Au fost repuși pe funcții și au făcut, pe bună dreptate, o mică avere cu bani de la stat. Instanța le-a plătit retroactiv lefurile pentru anii petrecuți prin tribunale plus ceva despăgubiri.
Acestea pot ajunge de la zeci sau sute de milioane la câteva miliarde de lei vechi, depinde de funcția, vechimea și numărul salariilor recuperate, la care se adaugă despăgubirile morale. În unele cazuri ne izbim de situații aberante: instituții cu doi șefi, unul pus la loc de instanță, altul de noua guvernare, și nici unul nu se dă dus.
Facturile schimbărilor de guvern - milioane și milioane de euro pe an
Putem presupune în mod rezonabil că toate aceste cazuri costă statul român milioane și milioane de euro pe an. În final, facturile schimbărilor de guvern le plătim fiecare dintre noi, deși ele ar trebui trimise în mod normal pe adresa partidelor care s-au perindat la putere și au acționat la fel de arbitrar și ilegal. Au ras tot în administrație, de la șef la femeie de serviciu, călcând în picioare legea și bunul-simț, ca să-și impună propria clientelă.
Guvernul Boc a încercat prin 2010 - după model american - să legalizeze politizarea instituțiilor deconcentrate, însă ordonanțele de urgență au picat la Curtea Constituțională. Ieșirea din ipocrizie n-a fost posibilă. Opoziția de atunci, adică puterea de azi, scuipă flăcări împotriva pedelizării țării și s-a opus vehement ideii ca politizarea, fiind o realitate românească și nu numai, să fie legalizată în cazul anumitor paliere administrative. Ai pierdut puterea, ai plecat. Punct.
Ast