Cu trei vânzări importante şi o cifră de afaceri dublă faţă de Grigorescu, Tonitza este, doar aparent, eroul momentului.
În 2012, Nicolae Tonitza a fost permanent mai bine clasat la licitaţii decât Nicolae Grigorescu, fiind prezent cu mai multe opere şi cu tablouri, care au obţinut preţuri mai mari. Numai că, dincolo de sumarele de licitaţii şi dincolo de topuri, la o analiză financiară a cotaţiilor de autor, Tonitza scade în 2012, în timp ce, practic pe nevăzute, Grigorescu îşi continuă creşterea impresionantă începută în 2010.
Un centimetru pătrat de Grigorescu costa 53 de euro în 2010. Astăzi costă 94 de euro şi urcă vertiginos spre 100. Deşi Grigorescu n-a avut nicio vânzare cu adevărat importantă în acest an, preţul mediu al tablourilor sale a crescut de la 187.000 de euro în 2011 la 211.000 de euro în mai 2012, conform Indexului Pieţei Româneşti de Artă. În acelaşi timp, Tonitza a avut trei vânzări importante (între care una de 170.000 de euro pentru „Trei fraţi", tablou vândut în Licitaţia de Primăvară), dar a avut şi picturi vândute sub 10.000 de euro. Cota sa a scăzut în acest an de la 85.000 la 64.000 de euro, preţ mediu.
Grigorescu - Tonitza, o rivalitate multianuală
Cu vânzări de peste 2,5 milioane de euro în 2011, Grigorescu este liderul absolut al pieţei de artă din România, chiar dacă a pierdut, în decembrie, în favoarea lui Tonitza, primul loc în topul recordurilor personale. Rivalitatea dintre cei doi este multianuală şi s-a accentuat în ultimii ani, marcaţi de creşterea fără precedent a pieţei de artă românească.
Dintre toţi pictorii români, Tonitza este singurul suficient de valoros şi cu suficiente opere în colecţii private care poate ţine pasul cu faima şi importanţa operei grigoresciene. Multe dintre clasamentele caselor de licitaţii îi cuprind numai pe cei doi, cel mai important dintre toate fii