Economia Poloniei a dat, în continuare, dovadă de reziliență în fața crizei europene, informațiile publicate joi arătând că produsul intern brut al țării a crescut cu 3,5% în primul trimestru al acestui an, față de perioada similară a anului trecut, creștere bazată în special pe cererea puternică de pe piața domestică.
Cu toate acestea, informațiile fundamentale sugerează că economia poloneză nu va putea să se opună „forței gravitației” pentru multă vreme, consideră publicația financiară „Financial Times”.
Creșterea PIB-ului a corespuns așteptărilor economiștilor și a arătat o ușoară încetinire față de ultimul trimestru din 2011, când economia poloneză a crescut cu 4,3%.
Informațiile oferite de agenția de statistică a Polonie arată o creștere mai slabă a exporturilor, rezultat al crizei din cadrul zonei euro, și unele semne ale reducerii creșterii investițiilor, în mare parte datorate finalizării unor proiecte de infrastructură asociate cu Campionatul European de fotbal, care va avea lovitura de începere vinerea viitoare, la Varșovia.
Rolul consumatorilor polonezi
Însă consumatorii polonezi și-au respectat rolul de principalii susținători ai economiei, rol pe care l-au jucat în ultimii patru ani. Cererea puternică pe piața domestică este unul din motivele principale pentru care Polonia a fost singura țară care a evitat recesiunea în 2009 și de ce s-a menținut în fruntea țărilor cu creștere economică din cadrul UE.
Spre deosebire de alte economii mai mici din centrul Europei, comerțul nu reprezintă decât 40% din PIB-ul Poloniei, iar piața internă substanțială a țării oferă o protecție mai bună contra furtunilor care afectează restul continentului. Polonia a beneficiat, totodată, de protecția unui sector bancar puternic, de succesul programului guvernamental de consolidare fiscală și de faptul că ministerul de Fina