Sunt convins ca fiecare dintre noi a trecut cel putin o data printr-o astfel de situatie. Pentru ca nu multi turisti sau calatori au timpul sau curiozitatea sa verifice ce drepturi au in cazurile in care, din vina companiei aeriene, calatoria nu se desfasoara asa cum a fost programata, voi prezenta cateva repere utile.
La nivel european, nivelul minimal de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor este consacrat de Regulamentul CE nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului.
Acest act normativ este aplicabil tuturor pasagerilor care pleaca de pe un aeroport de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii si, de principiu, tuturor pasagerilor care pleaca de pe aeroportul situat intr-o tara terta catre un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru.
Asa cum anticipeaza titlul Regulamantului, cele trei situatii care dau dreptul la compensatie/despagubire sau asistenta sunt: refuzul operatorului de a transporta pasageri pentru un anumit zbor (refuz la imbarcare), anularea zborului si intarzierea zborului.
Pentru prima ipoteza, operatorul este obligat sa identifice pasagerii cu rezervare dispusi sa renunte la acestea in schimbul unor compensatii. In cazul in care numarul celor dispusi sa renunte la rezervare este insuficient pentru a permite celorlalti pasageri cu rezervare sa se imbarce, operatorul este obligat sa acorde acestora din urma despagubiri, care depind de distanta zborului si sunt cuprinse intre 250 si 600 de euro. Distinct de aceasta despagubire, pasagerii vor avea posibilitatea sa opteze intre rambursarea in termen de 7 zile a intregului cost al biletului, un zbor retur la punctul de plecare si redirectionarea in conditii de transport comparabile spre destinatia finala. De asemenea, pasagerii beneficiaza de servicii de asistenta c