Finantele UE se confrunta cu o situatie absurda: pe de o parte, sunt nevoite sa reduca din cheltuieli si sa mareasca taxele, pe de alta parte, trebuie sa stimuleze economia, in vederea inevitabilei cresteri economice.
Intre austeriate si crestere este atata contradictie, incat nu putem vorbi de vreun echilibru.
La prima vedere, s-ar parea ca totul porneste de la impozitul pe venit, pe profit si de la TVA. Judecand mai adanc, dam de impozite mult mai grele care apasa pe umerii contribuabilului, atunci cand plateste energia si carburantii.
Se creeaza iluzia ca aceste doua categorii de marfuri sunt impozitate direct inteprinzatorului, prin impozitul pe profit platit de el, TVA platit tot de el si accizele, pe care tot el le plateste. Fireste, insa, ca nimic din toate acestea nu achita el din propriul buzunar. Le deconteaza, pana la cea mai mica centima, clientilor.
Tot clientii suporta, bineinteles, si taxele pe emisiile de carbon sau cele pe energie, legate de aspectul incalzirii globale, toate aplicate intreprinzatorului si introduse in chitanta consumatorului.
Platind fiecare taxa in parte, pe cate un bon fiscal separat, consumatorul nici nu-si da seama de contributia lui imensa la incasarile statului. Iar statul, dupa ce incaseaza sume enorme, le pune frumusel in cufarul sau de venituri.
Din el, este mult mai probabil ca statul va suporta cheltuielile cu care s-a impovarat decat ca va actiona pentru redresarea economiei nationale, noteaza Project Syndicate.
Carburantii sunt taxati la maximum
Toate acestea sunt, de fapt, noi impozite care, adaugate la cele traditionale, nu pot decat sa incetineasca economia, nu s-o creasca.
Sunt motive serioase pentru ca taxele privind emisiile de carbon si cele aferente energiei sa fie reconsiderate. La nivelul UE, rata de impo