La sfârşitul lunii trecute, brandul Lada a devenit istorie. Grupul AutoVaz a anunțat că renunță la celebra marcă sovietică cu o istorie de peste 40 de ani. Lada înseamnă barcă în rusa veche, iar simbolul ei este un viking pe un vapor.
Marea schimbare în industria auto sovietică a venit în 1960, când la Congresul XXIII al Partidului Comunist s-a decis construirea unei uzine producătoare de automobile.
Ruşii au semnat un contract de colaborare, în anul 1966, cu producătorul italian Fiat, cu sediul la Torino. În contract era stipulată construirea unei uzini producătoare de automobile, pe malul râului Volga, în care să fie construite maşini după modelul Fiat 124.
Citeşte pe Forbes.ro cât au investit francezii în formarea angajaţilor de pe platforma de la Piteşti
De atunci, Lada a devenit cel mai cunoscut brand sovietic şi una dintre cele mai cunoscute mărci auto est-europene.
Începuturile legendei sovietice
Construcţia fabricii VAZ (Volzhsky Automobilny Zavod) a început în 1967, iar în luna august a anului 1970 a demarat producţia în serie a automobilului Lada 1200 (2101), poreclit „Zhiguli".
Automobilul care a fost ales drept bază, Fiat 124, (desemnat automobilul anului 1967) a suferit ceva modificări, pentru a face faţă unor condiţii vitrege precum cele din URSS.
Vladimir Putin (dreapta) a inaugurat în 2011 noul model Lada Granta
Cele mai importante modificări au fost suspensia întărită, sistemul de frânare cu dublu circuit cu discuri faţă şi tamburi spate (deşi unele variante de echipare ale Fiat aveau discuri pe spate), suduri şi caroserie întărită, radiator de răcire mai mare, respectiv sistem de încălzire mai eficient şi garda la sol de 170 mm în loc de 130 mm. Motorul original de Fiat, care era OHV, a fost înlocuit cu un motor mai performant, denumit OHC.
Află de pe