Presa a speculat pe buna dreptate faptul ca, in Romania, constructia de autostrazi costa mai scump decat in alte tari, iar unii pretind chiar ca platim mai mult decat orice alt stat din Europa.
Intrucat ne costa scump sa facem autostrazi, solutia noastra economica este sa nu le facem. Ceea ce am si facut. Mai exact, n-am facut.
Cat ne costa faptul ca n-am facut autostrazi n-a calculat nimeni si nici nu se apuca cineva de asemenea calcul, cand se stie cu musca pe caciula. Dar faptul ca nu le avem nu este gratis. Dimpotriva, lipsa lor costa enorm.
Asa e situatia cu autostrazile: platesti ca sa le faci, dar, nici daca nu le faci, nu esti scutit de la plata.
Studii si proiecte
Daca drumul spre iad este pavat numai cu intentii bune, asa cum se spune, drumul spre autostrazi este pavat numai cu studii, proiecte si expertize. Ori iei hotararea sa faci ceva, ori iei hotararea sa nu faci ceva, ci altceva, tot iti trebuie pentru asta, la baza, macar o expertiza.
Iar noi avem o dexteriate deosebita din a studia variante de autostrazi care vor ramane pe vecie in sertar. Daca nu toate, macar cele prioritare. Cine citeste prioritatile noastre, nu-i vine sa creada la cate suntem in stare sa ne gandim.
Prioritatile stabilite de autoritati cu privire la autostrazi sunt cuprinse in OG 16/1999, LG 203/2003, LG 363/2006 si altele. Ele privesc autostrada Nadlac-Sibiu- Bucuresti-Constanta, din cadrul Coridorului IV, autostrada Bucuresti-Buzau-Albita, din cadrul Coridorului IX, autostrada Bucuresti-Brasov- Bors, centura ocolitoare a Bucurestiului (in regim de autostrada) si multe altele.
Fiecare prioritate inseamna un studiu, un proiect, o cercetare, pentru elaborarea careia persoane insemnate - nu spun cine - au si incasat sume importante - nu stiu cat. Au incasat, dar nu se stie ce ramane numai