Vă mai amintiți nebunia de dinaintea listării Facebook? Pe fondul mediatizării excesive, IPO-ul Facebook a ajuns să fie cel mai mare din istorie pe domeniul tehnologiei. Compania a profitat din plin de această expunere și a vândut acțiuni în oferta primară la cel mai mare preț cu putință. Și ca tabloul să fie complet, majoritatea analiștilor mediatizați estimau o creștere de cel puțin 50% în prima zi pe Wall Street. Care e acum diferența dintre acele așteptări induse de analiști și realitate? Pierderea depășește cu mult averea celui mai bogat om din lume. Și asta după doar zece zile pe bursă.
Ultima săptămână a "grandiosului" IPO (Initial Public Offering - Ofertă Publică Inițială) Facebook a fost bombardată cu știri fierbinți despre cât de căutate sunt acțiunile companiei de către investitori. Se vorbea de o cerere uriașă, dincolo de orice așteptări.
Astfel, deși inițial Facebook voia să ia din piață prin IPO circa 10 miliarde dolari, prin vânzarea a 337 milioane de acțiuni la un preț cuprins între 28 dolari și 35 dolari, ulterior compania s-a gândit că exploateze la maximum mediatizarea și a mărit în două etape valoarea IPO-ului, cu 60%, până la 16 miliarde dolari. Majorarea s-a făcut atât prin volumul pachetului scos la vânzare, care a crescut până la 421 milioane acțiuni, cât și prin intervalul prețului de vânzare, majorat la 34-38 dolari. Pentru ca într-un final, pe fondul cererii unor investitori induși în eroare și parcă sedați, Facebook să decidă prețul de vânzare la nivelul maxim posibil, de 38 dolari, nivel la care compania era evaluată la 104,2 miliarde dolari. Adică, Facebook a ajuns să reprezinte de departe cea mai valoroasă companie din istorie la debutul pe Wall Street.
Cu câteva ore înaintea debutului pe bursa americană, analiștii se întreceau în predicții, iar majoritatea celor mediatizați estimau o creștere de cel puțin 50% a ac