Multinaţionalele au planuri de acţiune în cazul în care Grecia ar renunţa la euro: noi clauze, retrageri şi măsuri de protejare a clienţilor.
În timp ce liderii europeni încearcă să potolească temerile privind o posibilă ieşire a Greciei din zona euro, multe dintre companii care au afaceri în statul elen se pregătesc pentru ce e mai rău, scrie „The Wall Street Journal" .
Cei mai mulţi directori, analişti şi alţii sunt de acord cu un singur lucru: impactul retragerii Greciei din zona euro este imposibil de prezis. De aceea, companiile multinaţionale iau în calcul o serie de situaţii neprevăzute. Recuperarea numerarului este una dintre principalele preocupări ale companiilor. În cazul în care Grecia ar reveni la vechea monedă, multe companii se tem că orice euro plecat de acolo va fi convertit într-o sumă mai mică în drahme. Dacă s-ar întâmpla asta, este de aşteptat ca Grecia să impună controale privind fluxul de capital pentru a menţine păstrarea numerarului în ţară.
Retrageri de numerar
Heineken a anunţat că o parte din numerarul de rezervă este scos din Grecia şi din întreaga zonă euro şi transformat în valute precum dolarul american sau lira sterlină. Măsurile fac parte din planul de cash-management de rutină al producătorului olandez de bere, dar „noi o facem cu o mai mare frecvenţă şi suntem puţin mai concentraţi", a spus un purtător de cuvânt al companiei.
Alte companii, inclusiv gigantul de băuturi alcoolice Diageo şi producătorul de medicamente GlaxoSmithKline, au anunţat că iau măsuri similare de precauţie. Tour-operatorul european TUI şi retailerul britanic de produse electronice Dixons se numără printre companiile care au planuri de protejare a clienţilor, dar şi a activelor în cazul izbucnirii de tulburări sociale în Grecia. În unele cazuri, planurile se bazează pe metode încercate în Africa de Nord în timpul revoltelor d