O nouă afacere câştigă teren în domeniul farmaceutic: este vorba de utilizarea medicamentelor în comerţ pentru a vindeca boli cu totul diferite de cele pentru care au fost destinate iniţial, relatează cotidianul italian La Stampa
În limbajul de specialitate este numit „drug repositioning“, iar pentru companiile farmaceutice este o adevărată afacere. Este suficient să ne gândim că, pentru fiecare nou medicament, companiile farmaceutice trebuie să investească în medie 800 de milioane de dolari într-un interval de 15-20 de ani. Deşi ideea nu este una dintre cele mai originale, observând amploarea fenomenului , ea apare drept o nouă modalitate de cercetare în domeniul farmaceutic. Fenomenul „drug repositioning“ reprezintă utilizarea medicamentelor aflate deja la comercializare, pentru tratamentul unor boli cu totul diferite decât cele pentru care fuseseră destinate iniţial. Motivele acestei strategii sunt strâns legate de procesul lor de producţie. „Potrivit unei analize recente, pentru a produce un nou medicament, în medie, sunt necesare investiții de peste 800 de milioane de dolari. Iar asta nu este tot. Din punct de vedere temporal, trec în jur de 15-20 de ani înainte ca medicamentul respectiv să fie disponibil pe piaţă“, a explicat specialistul italian Marco Foiani, director ştiinţific al Istituto Ifom-Firc di Oncologia Molecolare din Milano. Toate aceste cifre impresionante lasă puţin spaţiu interpretărilor.
Noua strategie
În fiecare an, Food and Drug Administration, autoritatea americană care se ocupă cu reglementarea produselor alimentare şi farmaceutice, aprobă comercializarea a 20-30 de medicamente. Însă se estimează că, în acest ritm, ar fi nevoie de 300 de ani pentru a ajunge la numărul de medicamente necesar în prezent. Şi tocmai din acest motiv, departamentele de cercetare din cadrul companiilor farmaceutice se concentrează tot mai mult p