Anul trecut piata de retail alimentar din sase tari ale Europei Centrale (EC), incluzand Romania, a atins valoarea de 107 miliarde de euro, in crestere cu 2,8% in comparatie cu anul anterior, potrivit unui studiu al companiei de cercetare PMR.
Cresterea (calculata in monedele nationale) a fost generata, in principal, de magazinele de tip discount si de segmentul de supermarketuri, precum si de majorarea preturilor la alimente. Grupul Schwarz, care opereaza lanturile de magazine Lidl si Kaufland, conduce plutonul jucatorilor din retailul alimentar in regiunea analizata, potrivit PMR.
Piata de retail alimentar din Europa Centrala (Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia), a pierdut 5,5 miliarde de euro in ultimii trei ani ca urmare a crizei economice si a slabirii monedelor nationale in comparatie cu euro.
Potrivit estimarilor PMR, aceasta piata va castiga 10,5 miliarde de euro pana in 2014, la un curs valutar constant. In aceasta perioada de trei ani, cele sase piete vor inregistra cresteri anuale medii de 3,2% (intre 2% si 4%, in functie de tara). Cu toate acestea, in spatele dezvoltarii se afla mai multe motive: inflatia ridicata, expansiunea retailerilor sau nivelul anterior scazut.
Retailul alimentar in Europa Centrala, in functie de canalele de distributie (%), 2008, 2011 si 2014
e - estimare; p - prognoza
Sursa: Studiul „Grocery retail in Central Europe 2012. Bulgaria, Czech Republic, Hungary, Poland, Romania, Slovakia. Market analysis and development forecasts for 2012-2014”, PMR Publications, 2012.
Formatele mari de retail domina piata din Europa Centrala Formatele mari de retail modern au capatat putere in fiecare tara analizata. Hipermarketurile, supermarketurile si magazinele de tip discount controleaza acum 52% din piata regionala, in crestere fata de procentul de 45 inregistrat acum trei