Studii recente arată că un român alocă, în medie, 3 euro pe lună pentru produse de igienă personală. Din punct de vedere statistic, România este cea mai neîngrijită naţiune din Uniunea Europeană.
România stă prost la capitolul bani alocaţi pentru igienă nu numai în Uniunea Europeană (UE), ci şi în Europa în general. De fapt, mai rău ca noi stau doar turcii, cu doar un euro cheltuit lunar pentru produse de îngrijire corporală, susţine un studiu realizat de compania L'Oreal. Spre comparaţie, slovacii alocă 7,8 euro pe lună pentru igiena personală, grecii -6,25 euro, iar britanicii - 5,6 euro.
Ideea că suntem un popor certat cu apa şi cu săpunul este întărită de datele furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS), care arată că românii îşi cheltuiesc 48,5% din bugetul lunar pe mâncare şi băutură (41% din suma totală este alocată produselor alimentare şi 7,7% băuturilor alcoolice şi tutunului), iar pentru igienă şi sănătate doar 4%.
Cauzele acestei situaţii sunt multiple, susţin specialiştii. În primul rând, 46% din populaţie trăieşte în mediul rural, unde condiţiile pentru igienă sunt precare sau lipsesc.
De asemenea, la ţară este vorba şi de lipsa educaţiei sanitare, mulţi oameni din aceste zone considerând că spălatul zilnic este mai degrabă dăunător, decât benefic sănătăţii. Alte cauze sunt sărăcia, criza economică din ultimii ani şi, în unele situaţii, preţul ridicat al apei calde.
Criza bate igiena
Recesiunea a obligat multe familii să reducă bugetul alocat bunurilor de consum şi primele pe listă au fost produsele de îngrijire personală. În 2010, de pildă, în plină criză financiară, aceste cheltuieli erau în scădere cu 11% faţă de anul precedent, unul mai „blând" din punct de vedere economic. Cele mai mari scăderi în vânzări le-au avut deodorantele şi şampoanele, dar au fost destui români care au renunţat chiar şi la