Joi, la Luxemburg, miniştrii de interne europeni iau în discuţie reformarea spaţiului Schengen. O discuţie delicată, deoarece statele europene vor să schimbe cadrul decizional. Cu alte cuvinte, vor ca reforma spaţiului Schengen să poata fi decisă numai de statele membre, nu şi de Parlamentul European. România nu este însă de acord, iar opoziţia ei ar putea amâna dosarul Schengen pentru o altă reuniune. Care sint motivele ?
România este împotriva ocolirii unui vot al Parlamentului European in aceasta problema. Bucurestiul considera ca nu trebuie ocolit Parlamentul European intr-un dosar atat de important, atitudinea PE fiind intotdeauna favorabila Romaniei.
Semnalul a fost dat saptamana trecuta la reuniunea de pregatire a ministeriale afacerilor interne, cand România a fost singurul stat care s-a opus schimbarii cadrului decizional . Surse diplomatice au declarat pentru RFI ca acum s-ar putea ca si Belgia sa adopte aceasi atitudine.
Reforma Schengen tine de afacerile interne ale UE. In mod normal, decizia ar trebui sa fie luata atat de statele membre, cat si de Parlamentul European. Cum propusa reforma Schengen este insa una drastica, vizînd sa fereasca Europa de imigratia ilegala, ba chiar s-o transforme intr-o fortareata ( dupa cum spun unii critici ) , Parlamentul European si-a manifestat insa opozitia.
Franta si Germania sint insa decise sa duca la bun sfârsit acest proiect. De aceea, se incearca acum schimbarea cadrului decizional si astfel evitarea implicarii Parlamentului.
Dar pentru ca aceasta schimbare sa aiba loc, toate cele 27 de state ale UE trebuie sa fie de acord.
Pentru Romania, discutia de la Luxembourg este o oportunitate de a-si pleda cauza, deoarece europenii au nevoie de votul Bucurestiului pentru reforma. Romania doreste sa adere cat mai repede la Schengen si doreste sa obtina maine unele garantii p